Otevřený dopis majitele JEREMI sport “PROČ JSME UKONČILI SPOLUPRÁCI S MULTISPORTEM”
Vážený kliente,
s ukončením spolupráce s firmou MS odpovídáme denně na dotaz, že
sice máte Jeremi rádi, ale proč byste u nás měli nadále zůstat? Jestliže
nepatříte ke skupině kritiků všeho, co není zdarma či za zlomek ceny pak
mi dovolte, byť trochu zdlouhavě, podělit se s Vámi o náš pohled na
celou situaci:
Asi tušíte, že podnikání ve službách (obzvlášť ve sportu) není v
podmínkách střední Evropy nic jednoduchého. Ceny za potraviny, auta,
elektroniku a další zboží se již přiblížily vyspělým státům, ale ceny za
služby v našem odvětví nedosahují ani 50% cen v zahraničí, i když
náklady (vyjma mzdových) jsou v současné době téměř srovnatelné.
Podnikání v tomto oboru je opravdu běh na dlouhou trať a to nesmíte
ještě nikdy zakopnout.
Proto se také na našem trhu – na rozdíl od vyspělých zemí –
etablovaly různé firmy nabízející systém kartiček a benefitů. Na těchto
vyspělých trzích by takový způsob podnikání velmi silně narazil na
většinovou loajalitu klienta k jeho sportovnímu centru. Nechci vypisovat
jmenovitě jednotlivé firmy. Jejich společným znakem je získání
významného postavení na našem trhu po prvotní investici v řádu miliard
Kč (například:
https://www.forbes.cz/cesky-fitness-trh-vyluxovala-polska-firma-a-rozjela-tovarnu-na-kondici
). Poté začnou udržovat své partnery (jednotlivá sportovní centra) na
hranici prosperity. Nakonec vybrané za výhodných podmínek skoupí. Asi
Vám nemusím vysvětlovat, že to málo, co ze sportu jako zisk zůstane,
odtéká do okolních zemí, kde sídlí vlastníci těchto firem. Když se nad
tím zamyslíte, nezbývá než dojít k závěru, že jsme po revoluci
privatizovali průmysl a banky do zahraničí (dnes se můžeme jen
dohadovat, zda to bylo či nebylo výhodné) a v současné době se něco
podobného v menším děje s naším sportem. Mně osobně se nechce za pár let
vysvětlovat svým vnoučatům, proč musí jít sportovat do zařízení, která
vlastní zahraniční firmy. A věřte mi, že pak už kartičku za pár stokorun
nekoupíte.
Můžete zcela legitimně namítnout, že VW a Škoda jsou fajn auta a
vlastníci těchto firem slušní podnikatelé. Vaše děti či vnoučata si ve
sportovních zařízeních zahraničních vlastníků také dobře zasportují a
určitě nebudete daleko od pravdy. Jedná se o úhel pohledu a (nechci
používat zprofanovaný výraz “národního”) cítění.
Dalším z mého pohledu relevantním argumentem je můj osobní názor,
že končí doba, kdy bylo vše (hlavně služby) zadarmo, a lidé by si tento
fakt s nárůstem životní úrovně mohli začít uvědomovat. Vidíte-li např.
vozový park u nás v centru na parkovišti, běžně potkáte vozy v hodnotě
nad milion korun a nezřídka výrazně dražší. Zajdete-li s manželkou,
přítelkyní, či dcerou na lepší večeři v Praze, běžná útrata pro oba
vyjde zhruba na 1 500 Kč, to si ale nesmíte libovat ve vybraných
lihovinách a drahých vínech. Proto si myslím, že srovnatelná částka
investovaná u nás do měsíčního sportování pro jednoho klienta málo koho
přivede do finanční nouze. Většina našich klientů ji ani významně
nezaznamená ve svém rodinném rozpočtu. Nám však podobný příjem zajistí v
dnešních cenách možnost udržet dostatečný standard a získat volné
prostředky na investice do budoucna. Jak možná správně tušíte, žádné
MIMOŘÁDNÉ nabídky ve skutečnosti nejsou, za každou takovou je vždy
promyšlený podnikatelský plán.
Na závěr chci dodat, že i já rozumím klientům, kteří těchto
slevových akcí využívají, neboť při dobrém využití těchto benefitů
nemohou běžná centra (neakceptující tyto benefity) v nabídce konkurovat.
Je to zkrátka o úhlu pohledu a o patnácti stovkách měsíčně. Ještě se
můžete zeptat (i mne tato otázka trápí), proč tento názor nesdílí i
většina ostatních center. Pak Vám popravdě odpovím: „to opravdu nevím.“
Naše klienty máme rádi, vážíme si jich a chtěli bychom tu pro ně
být třeba i za sto let, ale bez jejich pochopení a pomoci to bude obtížné.
S pozdravem majitel JEREMI sportu